blau

Hippieslandvertikal9.jpg

E-Day Festival 2023

titleeday2023.jpgFestivalbericht
E-Day 2023

Datum: 20-05-2023

Lokalität:
CKE, huis voor amateurkunst en cultuureducatie
Pastoor Petersstraat 180  
5612 LW  Eindhoven



Quellangaben:

Originaltext in Deutsch: Alfred Arnold, geschrieben für empulsiv
Niederländische Übersetzung: Harald Gramberg
Außenaufnahmen im Text: Harald Gramberg
Titelbild rechts sowie sämtliche andere Fotos
: Afred Arnold

flagge-deutschland.gif Nach einem kurzen Intermezzo im Natlab scheint mit dem CKE eine dauerhafte Heimstatt für E-Day und E-Live gefunden worden zu sein. Auf E-Live an diesem Ort im letzten Herbst gab es nur positives Feedback, und auch die finanziellen Konditionen sind wohl so, dass Ron Boots dauerhaft mit dieser Location planen kann. Und Planungssicherheit für den Ort ist gut, denn dann kann man die Energien wieder auf andere Dinge konzentrieren, zum Beispiel die Konzerte und die Ausgestaltung des restlichen Tages.

31zMynKvHsL.jpg Na een korte tussenstop in het Natlab lijkt met het CKE een permanente thuisbasis te zijn gevonden voor E-Day en E-Live. Op E-Live op deze locatie afgelopen herfst was er alleen maar positieve feedback, en ook de financiële voorwaarden zijn naar verluidt zodanig dat Ron Boots langdurig kan plannen met deze locatie. En het hebben van zekerheid over de locatie is goed, want dan kan de focus weer op andere zaken gelegd worden, zoals de concerten en de invulling van de rest van de dag.

DSCF0007.jpg

DSCF0009.jpg

Ein "Ausverkauft" konnte Ron dieses Mal nicht ganz verkünden: Ein kleines, zweistelliges Rest-Kontingent an Karten ging nicht im Vorverkauf weg. Auf seine Kalkulation dürfte das aber keinen nennenswerten Einfluss gehabt haben, und es hat umgekehrt den Vorteil, das kurz Entschlossene auch noch die Chance hatten, ein Ticket an der Tageskasse zu erstehen. Meines hatte ich bereits Ende Januar über die neu erstellte und deutlich moderner wirkende Seite des Groove-Labels erworben - seit einigen Monaten kann Ron Boots ja hundert Prozent seiner Zeit auf die Label-Arbeit verwenden, und ein Restart der Webseiten war das erste 'sichtbare' Ergebnis davon.

Obwohl das CKE mitten in Eindhoven liegt, ist das Parken für mit dem Auto Angereiste kein Problem: Eine direkt daneben gelegene Tiefgarage bietet genügend Platz. Dass diverse Stellplätze als für Firmen reserviert markiert sind, darf an einem Samstag ignoriert werden. Ein Tagesticket in der Tiefgarage kostet um neun Euro, das ist auch nicht teurer als in so mancher deutschen (Kaiser-)Stadt. Es ist lediglich zu beachten, dass auch wie am Natlab gilt: nur Kartenzahlung, kein Bargeld! Aus dem Untergeschoss der Garage aufgetaucht, sind es nur ein paar Schritte, bis das Haus mit dem markanten blauen CKE-Schriftzug in Sicht kommt. Ein erstes "Erinnerungsfoto", bevor man den Spielort betritt, muss natürlich sein, inklusive der geistigen Notiz, heute Abend beim Gehen eine weitere Aufnahme zu machen. Dann werden die drei stilisierten Buchstaben, die für "Centrum voor de Kunsten in Eindhoven" stehen, in sanftem Blau erstrahlen, und das Aufmacher-Foto für diesen Artikel liefern.

Der offizielle Veranstaltungs-Beginn war für 13 Uhr angekündigt. Wir treffen kurz danach ein, das Foyer des CKE ist allerdings schon um diese Zeit so voll, dass man meinen könnte, wir wären zu spät gekommen. Geöffnet ist bereits seit 10 Uhr, und wie ich aus Gesprächen mit Bekannten und Postings in den sozialen Netzen entnehmen konnte, sind viele Besucher bereits an Vortag angereist oder kombinieren diesen Tag sogar mit einem Kurzurlaub in der Gegend. Wie sonst auch kommt ein großer Teil der Besucher aus dem näheren Ausland, sei es Deutschland, Belgien, oder England. Anton Uraletz, der üblicherweise am weitesten angereiste Gast, ist heute leider nicht dabei. Die Gründe dafür sind bekannt und wir alle wünschen uns, dass es in nicht allzu ferner Zukunft wieder möglich sein wird!

Das erste Ziel im Foyer ist natürlich die Registrierung: Nach Abhaken auf der Liste bekommt man nicht nur ein Bändchen ums Handgelenk (heute im gediegenem Lila), sondern auch noch eine kostenlose CD. Diese enthält einen Mitschnitt des Konzerts, das Ron zusammen mit Rob Papen unlängst auf dem Antenna Festival in Belgien gegeben hat - ein spannendes Projekt, das sich aus der Idee eines Tribute-Tracks für Klaus Schulze mittlerweile entwickelt hat.

CDs, sowohl Neuerscheinungen als auch Klassiker, gibt es natürlich auch an den diversen Ständen in Hülle und Fülle zu erwerben. Der Stand von Groove ist natürlich der größte, aber daneben sind auch Spheric Music, Remys Label "Deserted Island Music" und Manikin Records präsent. Bei letzterem kann man heute erstmalig die Debüt-CD von KelMen erwerben, mit dem vielsagenden Titel "Results". Stefan Erbe und Rob Papen sind heute ebenso mit einem Stand mit von der Partie, und einige der auftretenden Musiker bieten heute ebenso die Möglichkeit, Tonträger direkt beim 'Produzenten' zu kaufen.

Was meine "private CD-Ausbeute" des Tages angeht? Die ist merklich kleiner in als in früheren Jahren. Das liegt aber weniger an einer gesunkenen Zahl von Veröffentlichungen, oder gar fehlendem Interesse, sondern eher daran, dass man das eine oder andere schon im Vorfeld als digitalen Download erworben hatte. Zugegeben, auch bei mir geht der Trend mittlerweile dahin, zum "Konsum" nur noch die immaterielle Version zu kaufen, und dazu vielleicht noch eine LP als Sammlerstück fürs Regal, so verfügbar. Wie lange die CD als Tonträger in der "Szene" noch Bestand haben wird, das wird die Zukunft erweisen. Ron Boots ist so oder so dafür gerüstet: Der Groove-Back-Catalog wird nach und nach auch digital verfügbar.

Een "helemaal volgeboekt" kon Ron deze keer niet volledig aankondigen. Een klein aantal tickets, in de dubbele cijfers, bleef onverkocht in de voorverkoop. Dit zou echter geen noemenswaardige invloed moeten hebben op zijn berekeningen, en het had juist het voordeel dat last-minute beslissers nog steeds de kans hadden om een kaartje aan de kassa te kopen. Ik had het mijne al eind januari gekocht via de nieuw ontworpen en veel moderner ogende website van het Groove-label - sinds enkele maanden kan Ron Boots honderd procent van zijn tijd aan het labelwerk besteden, en een herstart van de websites was het eerste 'zichtbare' resultaat daarvan.

Hoewel het CKE midden in Eindhoven ligt is parkeren voor degenen die met de auto komen geen probleem. Een parkeergarage direct naast de deur biedt voldoende ruimte. Dat bepaalde parkeerplaatsen als gereserveerd voor bedrijven zijn gemarkeerd, kan op een zaterdag worden genegeerd. Een dagkaart in de parkeergarage kost een euro of negen, dat is niet duurder dan in sommige Duitse steden. Het is alleen belangrijk op te merken dat, net als bij Natlab, alleen pinnen mogelijk is, geen contant geld! Als je uit de kelder van de parkeergarage tevoorschijn komt, zijn het maar een paar stappen tot het gebouw met het opvallende blauwe CKE-logo in zicht komt. Een eerste "herinneringsfoto" voordat je de locatie betreedt, is natuurlijk noodzakelijk, inclusief de mentale notitie om vanavond bij het vertrek nog een foto te maken. Dan zullen de drie gestileerde letters die staan voor "Centrum voor de Kunsten in Eindhoven" in zacht blauw oplichten en de openingsfoto voor dit artikel leveren.

De officiële start van het evenement was gepland om 13.00 uur. We kwamen er kort daarna aan en het foyer van het CKE was al zo druk op dat moment dat je zou denken dat we te laat waren. Het is al geopend sinds 10.00 uur, en zoals ik uit gesprekken met bekenden en berichten op sociale media heb begrepen, zijn veel bezoekers al de dag ervoor aangekomen of combineren ze deze dag zelfs met een korte vakantie in de omgeving. Zoals altijd komt een groot deel van de bezoekers uit het nabije buitenland, of het nu Duitsland, België of Engeland is. Helaas is Anton Uraletz, die meestal de gast is die het verst reist, er vandaag niet bij. De redenen daarvoor zijn bekend en we hopen allemaal dat het in de niet al te verre toekomst weer mogelijk zal zijn!

Het eerste doel in het foyer is natuurlijk de registratie. Na het afvinken op de lijst krijg je niet alleen een bandje om je pols (vandaag in een elegante paarse kleur), maar ook een gratis CD. Deze bevat een opname van het concert dat Ron recentelijk samen met Rob Papen heeft gegeven op het Antenna Festival in België - een spannend project dat is voortgekomen uit het idee van een eerbetoon aan Klaus Schulze.

CD's, zowel nieuwe releases als klassiekers, zijn natuurlijk ook in overvloed verkrijgbaar bij de verschillende stands. De stand van Groove is natuurlijk de grootste, maar daarnaast zijn ook Spheric Music, Remy's label "Deserted Island Music" en Manikin Records aanwezig. Bij deze laatste kun je vandaag voor het eerst het debuutalbum van KelMen kopen, met de veelzeggende titel "Results". Stefan Erbe en Rob Papen zijn vandaag ook aanwezig met een stand, en sommige van de optredende muzikanten bieden ook de mogelijkheid om direct bij de 'producent' muziek op te kopen.

Wat betreft mijn "persoonlijke oogst" van CD's voor vandaag? Die is beduidend minder dan voorgaande jaren. Dat komt echter minder door een afname van releases of gebrek aan interesse, maar eerder door het feit dat ik de een of de ander al van tevoren als digitale download had gekocht. Toegegeven, ook bij mij neigt de trend er tegenwoordig naar om alleen de immateriële versie te kopen voor "consumptie", en misschien nog een LP als verzamelobject voor de plank, als die beschikbaar is. Hoe lang de CD als medium nog stand zal houden in de "scene", dat zal de toekomst uitwijzen. Ron Boots is hoe dan ook voorbereid. De Groove-Back-Catalogus zal geleidelijk ook digitaal beschikbaar worden.

ronboots348446436.jpg

Ein großes Plus des Foyers im CKE: Direkt am Eingang befindet sich ein Bereich mit Tischen und Sitzplätzen sowie einer richtigen Bühne, ideal für den "Zusatz-Act", den Ron immer neben den im Saal spielenden Künstlern einlädt. Man erinnere sich zum Vergleich an das NatLab, wo dieser Pausen-Act sich in eine Foyer-Ecke zwängen musste, halb hinter einer Säule versteckt.

Heute füllt Gert Blokzijl diese Bühne aus. Gert ist in Hollands Norden zu Hause, und die meisten dort ansässigen EM-Musiker haben einen von der 'Eindhovener Schule' unterscheidbaren Musikstil entwickelt: etwas härter, weniger opulent und näher an dem, was die Pioniere der EM in den 70er Jahren geschaffen haben. Für diesen Tag hat Gert ein von Sequenzen dominiertes Set ausgewählt: warm und voll wogen diese durchs Foyer und erlauben es, einen Moment darin einzutauchen.

Im Moment ist es mir aber wichtiger, die vielen Bekannten wenigstens zu begrüßen - Gert wird in der großen Pause noch einmal spielen. Man sollte auch nicht aus den Augen verlieren, wie sich vor der Eingangstür zum großen Saal langsam eine Schlange bildet, und in selbiger einen der vorderen Plätze ergattern. Zwar hat man im Saal des CKE von allen Plätzen, einschließlich der Empore, eine gleich gute Akustik und ebenso gute Sicht auf die Bühne. Wenn man als Fotograf aber auch ein paar Nahaufnahmen mit nach Hause nehmen möchte, empfehlen sich die beiden vordersten Reihen.

Die ersten Aufnahmen des Tages von der Bühne haben natürlich keinen Musiker zum Ziel, sondern den Gastgeber des Tages. Es ist schon etwas her, dass ich Ron Boots bereits zu Beginn des Tages so entspannt und zufrieden lächeln gesehen habe! Offensichtlich ist bisher alles gut gelaufen und da ist auch mal ein kleines Spässchen auf Kosten der britischen Besucher erlaubt. Der Aufhänger ist dieses Mal die Tiefgarage neben dem CKE: Eine Einfahrt ist nur bis 22 Uhr am Abend möglich, eine Ausfahrt jedoch jederzeit - sofern man die Parkgebühr aufbringen kann. Und Ihr Briten seid ja nach dem Br... fast alle pleite!

So ein liebenswert gemeinter Seitenhieb hat bei Ron ja beinahe Tradition, man würde es ihm vermutlich inzwischen eher übel nehmen, wenn er keinen solchen machen würde. Aber jetzt zum ersten Act des Tages! Den Nachmittag könnte man auch mit "Die deutsche Session" überschreiben, denn er wird von zwei Künstlern aus Deutschland bestritten. Den Auftakt macht Bernd-Michael Land. In Deutschland ist er spätestens seit seinem Schallwelle-Preis vor ein paar Jahren eine feste Größe in der Szene, aber außerhalb seines Heimatlands vielleicht noch nicht ganz so bekannt. Heute könnte der Tag sein, an dem sich das ändert. Zustande gekommen ist dieses Konzert übrigens ganz unkompliziert: Bernd hatte meinen Bericht zu E-Live im letzten Herbst bei Facebook kommentiert, und von Ron kam die spontane Rückfrage, ob er nicht auch einmal in Eindhoven spielen wollte. So einfach kann das sein...

...ganz so einfach dürfte Bernd sicher nicht die Auswahl seines
Bühnen-Setups gefallen haben, denn wer Fotos von seinem beeindruckenden Studio in Rodgau kennt, der wird ahnen, dass die Wahl da eher eine Qual gewesen sein muss. So sind es denn ein paar modulare Racks und Keyboards geworden, was eben so ins Auto passt, und im gegebenen Zeitrahmen aufbaubar ist. Aber auch damit wird Bernd etwas zaubern, ist er doch einer der kreativsten und unkonventionellsten Köpfe der Szene, der seine Musik auch gerne mal komplett gegen den Strich bürstet.

6068295649054.jpg

Een groot pluspunt van het foyer in het CKE: direct bij de ingang bevindt zich een ruimte met tafels en zitplaatsen, evenals een echt podium, ideaal voor de "extra act" die Ron altijd naast de artiesten in de zaal uitnodigt. Ter vergelijking, denk aan het NatLab, waar deze pauze-act zich in een hoekje van het foyer moest wringen, half verstopt achter een zuil.

Vandaag vult Gert Blokzijl dit podium. Gert is thuis in het noorden van Nederland, en de meeste EM-muzikanten die daar gevestigd zijn, hebben een muziekstijl ontwikkeld die verschilt van de 'Eindhovense School': iets harder, minder weelderig en dichter bij wat de pioniers van de EM in de jaren 70 hebben gecreëerd. Voor deze dag heeft Gert een set geselecteerd die gedomineerd wordt door sequenties: warm en vol galmden ze door het foyer en laten ze toe om er even in ondergedompeld te worden.

Op dit moment is het echter belangrijker voor mij om ten minste de vele bekenden te begroeten - Gert zal nog een keer spelen tijdens de grote pauze. We moeten ook niet uit het oog verliezen dat er langzaam een rij ontstaat voor de ingang van de grote zaal, en dat men een van de voorste plaatsen probeert te bemachtigen. Hoewel de akoestiek in de zaal van het CKE vanuit alle stoelen inclusief het balkon even goed is en ook het uitzicht op het podium even goed is. Maar als fotograaf wil je misschien ook wat close-ups mee naar huis nemen, dus de eerste twee rijen worden aanbevolen.

De eerste opnames van de dag vanaf het podium zijn natuurlijk niet gericht op een muzikant, maar op de gastheer van de dag. Het is al even geleden dat ik Ron Boots zo ontspannen en tevreden heb zien glimlachen aan het begin van de dag! Blijkbaar is alles tot nu toe goed verlopen en is er zelfs ruimte voor een grapje ten koste van de Britse bezoekers. Deze keer gaat het over de parkeergarage naast het CKE: je kunt tot 22 uur de garage inrijden, maar je kunt op elk moment uitrijden - mits je de parkeerkosten kunt betalen. En jullie Britten zijn natuurlijk bijna allemaal blut na de Brexit!

Een dergelijke lief bedoelde plaagstoot is bij Ron bijna traditie geworden; waarschijnlijk zouden mensen het hem eerder kwalijk nemen als hij er geen zou maken. Maar nu over naar de eerste act van de dag! De middag zou je ook kunnen omschrijven als "De Duitse sessie", want deze wordt verzorgd door twee artiesten uit Duitsland. De aftrap wordt gegeven door Bernd-Michael Land. In Duitsland is hij al enkele jaren een bekende naam in de scene, vooral sinds zijn Schallwelle-prijs, maar buiten zijn thuisland is hij misschien nog niet zo bekend. Vandaag zou de dag kunnen zijn waarop daar verandering in komt. Dit concert is trouwens heel eenvoudig tot stand gekomen: Bernd had gereageerd op mijn artikel van E-Live afgelopen herfst op Facebook, en Ron vroeg spontaan of hij ook eens in Eindhoven wilde spelen. Het kan zo gemakkelijk zijn...

...het zal voor Bernd zeker niet zo eenvoudig geweest zijn om zijn podiumopstelling te kiezen, want wie foto's kent van zijn indrukwekkende studio in Rodgau, zal vermoeden dat de keuze eerder een dilemma moet zijn geweest. Uiteindelijk zijn het een paar modulaire racks en keyboards geworden, wat in de auto past en binnen de gegeven tijd kan worden opgebouwd. Maar zelfs daarmee zal Bernd iets magisch creëren, hij is immers een van de meest creatieve en onconventionele geesten in de scene, die zijn muziek graag volledig tegen de stroom in laat gaan.

348441613bml.jpg

Zum Einstieg will er das Publikum aber wohl doch nicht gleich verschrecken: Flächen, Geräusche und gelegentliche Experimente dringen aus den von Bühnennebel umwaberten Geräten. Das gibt einen meditativen Einstieg, ganz so wie auf seinem aktuellen Album "99 Temples" mit Hans-Dieter Schmidt. Aus dieser Atmosphäre heraus entwickelt Bernd nach und nach mächtigere und wärmere Sounds, es wird beinahe schon melodisch. Passend dazu variiert Bas Broekhuis am Licht-Mischpult den Farbton. Ein großes Lob übrigens an dieser Stelle auch in dessen Richtung!

Ein Instrument, das man nicht häufig im Einsatz sieht, das Bernd jedoch sehr gerne spielt und heute mitgebracht hat: das Haken Continuum, ein Keyboard, das keine Tasten im engeren Sinn hat, sondern eine strukturierte, berührungsempfindliche Oberfläche. Bernds Finger entlocken ihm Vogel-Gewischter, während Tempo und Volumen sich fast zu einer wilden Jagd steigern. Die findet ein abruptes Ende für den nächsten Track, der wieder sphärisch-verträumt beginnt. Die Meditation wird aber nicht fortgesetzt, das Stimmungsbarometer schwenkt seinen Zeiger in Richtung 'filmisch'.

Die Bühnentechnik hat es zwischenzeitlich mit dem Nebel ein wenig übertrieben. Bernd versucht in einer kleinen Comedy-Einlage, ihn zur Seite zu wedeln, damit er wieder seinen Plan lesen kann, bevor es weiter geht. Jetzt sind Sequenzen an der Reihe, und diese erinnern mich spontan an Robert Schroeders Klassiker "Computer Voice". Bernd lässt seinem Spaß an der Sache nun freien Lauf und geht mit den Armen mit - dieser Track wird mit knapp 20 Minuten der längste dieses Auftritts werden, und einen Zwischenapplaus einheimsen. Auch Bernd muss sich danach erst einmal wieder "sortieren", bis er die Sequenz für das letzte Stück gefunden hat. Zu der improvisiert er dieses Mal nicht auf dem Continuum, sondern auf einem kleinen Handgerät, das ihm noch mehr Bewegungsfreiheit lässt.

Sowohl wir als auch Bernd sind sichtlich bewegt und mitgerissen von dem, was in der letzten Stunde auf der Bühne passiert ist: Ein Füllhorn an Stimmungen und Stilrichtungen, und jede davon mit großem Engagement und Kreativität vorgetragen. Bernd-Michael Land dürfte sich heute eine ganze Menge neuer Fans gemacht haben. Das kann man alleine daran abschätzen, dass seinem Kommentar 'Dann mach ich mal Platz für den Nächsten' energisch widersprochen wird. Eine Zugabe muss sein, und Bernd macht nahtlos dort weiter, wo er mit dem letzten Track aufgehört hat. Sind zum Schluss noch ein paar Streicher drin? So genau kann ich das nicht erkennen, aber auf jeden Fall sind das noch einmal zehn Minuten feinster, gegen den Strich gelegter EM, mit denen Bernd uns in die erste Pause entlässt.

Diese erste Pause ist von kürzerer Dauer, und es gilt wieder, sich frühzeitig für den zweiten Act des Tages anzustellen: Wie angedeutet, kommt auch der aus Deutschland. Martin Stürtzer ist durch seine Streaming-Konzerte schon seit einigen Jahren ein bekannter Name, und mit dem Hello 2023-Konzert im Planetarium Bochum hat Ron Boots ihn zum ersten Mal live erleben dürfen - und spontan für den E-Day gebucht. Das Konzert beginnt mit einer leichten Verspätung: Martin hat noch etwas nachzuholen, was im Februar nicht möglich war: Die Übergabe des Schallwelle-Preises für das beste Ambient-Album des Jahres 2022 an Erik Wøllo und Ian Boddy. Erik wird am späteren Abend noch die Bühne des CKE bespielen. Jetzt dürfen er und Ian noch ein paar kurze Fragen zur Entstehung dieses Albums beantworten. Ian tut das mit dem üblichen britischen Humor: Er hat Tracks von Erik übers Internet bekommen, dann...hat er diese wieder gelöscht und durch seine eigenen ersetzt. Naja, ganz so wird es wohl nicht gewesen sein! "Revolve" war nicht das erste Album von Erik und Ian, und ich bin sicher, es wird nicht das letzte gewesen sein.

2348418945.jpg

In het begin wil hij het publiek waarschijnlijk niet meteen afschrikken: klanken, geluiden en af en toe wat experimenten komen uit de apparatuur gehuld in podiummist. Dat zorgt voor een meditatieve opening, net zoals op zijn recente album "99 Temples" met Hans-Dieter Schmidt. Vanuit deze sfeer ontwikkelt Bernd geleidelijk aan krachtigere en warmere geluiden, bijna melodieus. Daarbij varieert Bas Broekhuis de kleurtoon bij het lichtmixerpaneel. Trouwens ook een groot compliment in zijn richting!

Een instrument dat niet vaak wordt gebruikt maar waar Bernd dol op is en vandaag heeft meegenomen, is de Haken Continuum, een keyboard dat geen traditionele toetsen heeft, maar een gestructureerd, aanraakgevoelig oppervlak. Bernd weet er vogelgeluiden uit te halen terwijl tempo en volume zich bijna tot een wilde jacht opbouwen. Deze krijgt een abrupt einde voor het volgende nummer, dat weer sferisch en dromerig begint. De meditatie wordt echter niet voortgezet, de stemmingssfeer verschuift naar 'filmisch'.

Ondertussen heeft het podiumtechniekteam een beetje te veel nevel gebruikt. Bernd probeert in een grappige scène de nevel weg te wuiven zodat hij zijn setlist weer kan lezen voordat hij verder gaat. Nu zijn sequenties aan de beurt, en die doen me spontaan denken aan Robert Schroeders klassieker "Computer Voice". Bernd laat zijn plezier in het geheel nu de vrije loop en beweegt zijn armen mee - dit nummer zal met bijna 20 minuten het langste van deze optreden worden en applaus halen. Ook Bernd moet zich daarna even 'hergroeperen' voordat hij de sequentie voor het laatste stuk vindt. Dit keer improviseert hij niet op de Continuum, maar op een kleine handheld-apparaat dat hem nog meer bewegingsvrijheid geeft.

Zowel wij als Bernd zijn duidelijk geraakt en meegesleept door wat er de afgelopen uur op het podium is gebeurd: een overvloed aan emoties en muziekstijlen, en elk met veel toewijding en creativiteit gebracht. Bernd-Michael Land heeft vandaag waarschijnlijk heel wat nieuwe fans gemaakt. Dat is alleen al te merken aan het energieke protest tegen zijn opmerking 'Dan maak ik plaats voor de volgende'. Een toegift moet er zijn, en Bernd gaat naadloos verder waar hij met het laatste nummer is gebleven. Zijn er aan het einde nog wat strijkers te horen? Dat kan ik niet precies zien, maar in ieder geval zijn dit nog eens tien minuten van de fijnste, tegendraadse elektronische muziek waarmee Bernd ons naar de eerste pauze stuurt.

Deze eerste pauze is van kortere duur en het is weer tijd om op tijd in de rij te gaan staan voor de tweede act van de dag: zoals aangekondigd komt ook die uit Duitsland. Martin Stürtzer is al enkele jaren een bekende naam door zijn livestreamconcerten, en Ron Boots heeft hem voor het eerst live kunnen ervaren tijdens het Hello 2023-concert in het Planetarium Bochum, en hem spontaan geboekt voor E-Day. Het concert begint met een lichte vertraging: Martin heeft nog iets in te halen wat in februari niet mogelijk was: de overhandiging van de Schallwelle-prijs voor het beste ambientalbum van het jaar 2022 aan Erik Wøllo en Ian Boddy. Erik zal later op de avond het podium van het CKE betreden. Nu mogen hij en Ian nog enkele korte vragen beantwoorden over de totstandkoming van dit album. Ian doet dat met zijn gebruikelijke Britse humor: hij heeft tracks van Erik via internet ontvangen en vervolgens... heeft hij ze weer gewist en door zijn eigen tracks vervangen. Nou ja, zo zal het waarschijnlijk niet zijn gegaan! "Revolve" was niet het eerste album van Erik en Ian, en ik weet zeker dat het niet het laatste zal zijn.

ms1_348426866.jpg

Nun aber Bühne frei für Martin Stürtzer: Wie schon in seinem Solo-Set in Bochum demonstriert er, wie man eine gute Stunde mit Ambient-Sounds und Sequenzen im Stil der Berliner Schule füllen kann, ohne sich zu wiederholen oder jemals langweilig zu werden. Das ist ein absolutes Kontrastprogramm zu Bernds Set, das von Wechseln geprägt war: Bei Martin läuft alles in einem Flow, nichts verändert sich spontan. Man könnte sagen, Martins Musik fließt, aber gleichzeitig ist sie auch in einem kontinuierlichen Fluss. In diesen Klängen kann man versinken, und Bas taucht dazu die Bühne die meiste Zeit in eher gedämpftes grün-blaues Licht. Aber man muss zu diesen Klängen nicht wegträumen, man kann auch aufmerksam verfolgen, wie Martin ein bestimmtes Thema immer weiter entwickelt, bis es seinen finalen Zustand erreicht hat. Dann wird es behutsam wieder herunter gezogen, um etwas neuem Platz zu machen. Das alles wirkt ungemein souverän und selbstverständlich. Aber daran, wie Martin zwischen den Geräten auf den beiden "über Eck" aufgebauten Racks hin- und herspringt, kann man erkennen, dass hinter so einem souveränen Auftritt harte Arbeit steht. Nur gut, dass er dieses Mal alle Schrauben an den Racks richtig fest gezogen hat - in einem Video hat er vor ein paar Monaten amüsiert erzählt, wie eine lose Schraube und ein abstürzendes Keyboard ihn einmal um die Nachtruhe gebracht haben.

Dieses Mal sitzt alles und wackelt nichts, es wackeln höchstens die Wände des Saals, als Martin grob in Teil drei des Sets anfängt, die PA des CKE auf ihre Tiefton-Fähigkeiten abzuklopfen.
Zum Abschluss noch eine Sequenz, die uns an Klaus Schulzes Klassiker "Crystal Lake" zurück denken lässt - ganz großes Kino und auch der zweite Act des Tages wird nicht ohne eine ausgiebige Zugabe von der Bühne gelassen.

ms2_348451007.jpg

Nu echter het podium vrij voor Martin Stürtzer. Zoals hij al heeft laten zien tijdens zijn soloset in Bochum, laat hij zien hoe je een goed uur kunt vullen met ambientklanken en sequenties in de stijl van de Berlijnse School, zonder te herhalen of ooit saai te worden. Dit is een absoluut contrast met Bernds set, die gekenmerkt werd door veranderingen: bij Martin verloopt alles in één flow, er verandert niets spontaan. Je zou kunnen zeggen dat Martins muziek stroomt, maar tegelijkertijd bevindt het zich ook in een continue stroom. In deze klanken kun je verzinken, en Bas dompelt het podium meestal onder in gedempt groen-blauw licht. Maar je hoeft niet weg te dromen bij deze klanken, je kunt ook aandachtig volgen hoe Martin een bepaald thema steeds verder ontwikkelt totdat het zijn definitieve staat bereikt. Dan wordt het voorzichtig weer naar beneden getrokken om plaats te maken voor iets nieuws. Dit alles komt zeer zelfverzekerd en vanzelfsprekend over. Maar aan de manier waarop Martin tussen de apparaten op de twee "hoekige" racks heen en weer springt, kun je zien dat er hard werk achter zo'n zelfverzekerde optreden zit. Gelukkig heeft hij deze keer alle schroeven van de racks goed aangedraaid - in een video heeft hij een paar maanden geleden lachend verteld hoe een losse schroef en een neerstortend keyboard hem een nachtrust hebben gekost.

Deze keer zit alles goed vast en wiebelt er niets, hooguit wiebelen de muren van de zaal als Martin grof begint met het testen van de diepe basmogelijkheden van het CKE's PA-systeem in deel drie van zijn set. Als afsluiting is er nog een sequentie die ons doet denken aan de klassieker "Crystal Lake" van Klaus Schulze - een groots spektakel en ook de tweede act van de dag verlaat het podium niet zonder een uitgebreide toegift.

gertblokzijl1_1.jpg

Dass der Zeitplan jetzt schon um diverse Minuten hängt, ist nicht weiter schlimm, denn auf das zweite Konzert im großen Saal folgt bei E-Live und E-Day traditionell die große Pause, die auch ein wenig als Zeitpuffer fungiert. Falls Hunger auf ein "richtiges" Abendessen besteht, dann sind dafür jetzt knappe zwei Stunden Zeit, und in der Tat leert sich das Foyer des CKE merklich. Andererseits: Einen leeren Magen kann man auch mit einem kleinen Snack von der Catering-Theke beruhigen. Die werden ebenso wie Getränke gegen Bons ausgegeben, von denen man am besten gleich bei der Registrierung einen Zehnerstreifen erwirbt. Durch einen Kaffee wieder munter gemacht, kann ich jetzt Gert Blokzijls zweiten Auftritt genießen.

Wie schon heute Mittag ist Gerts zweites Set von warmen und kontinuierlichen Sequenzen getragen, und er zieht sein Programm in stoischer Ruhe und Souveränität durch. Das ist an diesem Ort keine Selbstverständlichkeit, denn hier herrscht im Gegensatz zum Saal reger Betrieb: Leute kommen und gehen, unterhalten sich an den Tischen oder essen und trinken beim Zuhören. Nicht jedem Künstler behagt eine solche Situation, in der er nicht die volle Aufmerksamkeit genießt, aber für Gert scheint das kein Problem zu sein. In dieser Form wäre er auch ein Kandidat für den großen Saal im CKE.

Gertblokzijl2_1.jpg

Het feit dat het tijdschema nu al enkele minuten achterloopt is niet erg, want na het tweede concert in de grote zaal volgt traditioneel de grote pauze bij E-Live en E-Day, die ook als een soort buffer fungeert. Als je honger hebt voor een "echt" avondeten, dan is er nu ongeveer twee uur de tijd, en inderdaad, de foyer van het CKE raakt merkbaar leger. Aan de andere kant kun je een lege maag ook sussen met een kleine snack van de cateringbalie. Deze worden, net als drankjes, uitgegeven met bonnen, waarvan het handig is om meteen bij de registratie een strip van tien te kopen. Opgefrist door een kopje koffie, kan ik nu genieten van Gert Blokzijls tweede optreden.

Net als vanmiddag wordt het tweede optreden van Gert gekenmerkt door warme en voortdurende sequenties, en hij voert zijn programma met stoïsche rust en zelfverzekerdheid uit. Dit is op deze locatie niet vanzelfsprekend, want in tegenstelling tot de zaal is het hier druk: mensen komen en gaan, praten aan de tafels of eten en drinken terwijl ze luisteren. Niet elke artiest voelt zich prettig in zo'n situatie waarin hij niet de volledige aandacht krijgt, maar voor Gert lijkt dat geen probleem te zijn. In deze vorm zou hij ook geschikt zijn voor de grote zaal in het CKE.

edayact3_1.jpg

Mit diesem Pausenprogramm und den immer noch zahlreich vorhandenen Gesprächspartnern vergehen auch zwei Stunden wie im Fluge und es ist wieder an der Zeit, sich für den Einlass anzustellen. Nach zwei Künstlern aus Deutschland ist das erste Abendkonzert ein Heimspiel: Martin Peters und Rene de Bakker haben beide schon diverse Solo-Alben veröffentlicht, aber wenn sie zusammen als 'Beyond Berlin' spielen, dann passiert - wie Ron sich in seiner Einführung ausdrückt - noch etwas 'magisches', das sich nur schwer in Worte fassen lässt. Also lassen wir einfach diese beiden Sound-Zauberer mit ihrer Show beginnen. Die aufgebaute Technik ist jedenfalls schon einmal schön anzusehen. Ein merkbarer Unterschied zu zum Beispiel Bernd-Michael Lands Setup: Die 'Modularen' sehen mehr nach 'Oldschool' aus, kaum blinkende Lämpchen, dafür mehr Knöpfe zum Drehen und Handbetrieb, so wie es eben in den 70ern war.

Rene und Martin machen aber schon nach wenigen Minuten klar, dass der Name 'Beyond Berlin' ernst gemeint ist. Der Einstieg ist noch klassisch mit Flächen und Mellotron-Sequenzen, weitere Teile werden behutsam nach und nach ergänzt, und eine zurückhaltende Sequenz bringt erstes Tempo in den Einsteiger-Track. Doch dann kommt der überraschende Bruch: Die Klänge werden emotional und dramatisch, das könnte jetzt auch der Soundtrack zu einem Film sein. Und ein paar Minuten später dreht sich wieder die Stimmung: Martin und Rene nehmen die Dramatik heraus und das Ergebnis könnte man mit 'Kammermusik im Stil der Berliner Schule' umschreiben. Ich habe schon seit langem nicht mehr etwas gehört, was die Berliner Schule auf so bruchlose Weise mit moderneren Elementen zusammen führt.

Diesen Weg geht das niederländische Duo in den restlichen Tracks weiter: Mal ist die Stimmung dunkel und drohend, mal etwas heller, und dann wieder melancholischer. Waren die beiden zu Anfang etwas statisch auf der Bühne und wirkten so, als würden sie die Musik eher überwachen als spielen, so verfliegt dieser Eindruck mit den Soli, die jetzt über die Basis-Sounds improvisiert werden. Am Ende bleibt der Eindruck eines spannenden und abwechslungsreichen Sets, das ein Exempel dafür ist, wie man 'beyond' Berliner Schule gehen kann, ohne sie zu verraten. Und es ist Ehrensache, dass Rene und Martin noch zu einer Zugabe gedrängt werden. Als wollten sie beweisen, dass hier wirklich live gespielt wird: Der erste Anlauf misslingt, ein kurzes 'Sorry', wir fangen noch einmal von vorne an. Im zweiten Anlauf funktioniert alles, und die Impros haben noch einmal deutlich mehr Gewicht und Wärme - der perfekte Abschluss!

eday2023act2.jpg

Met dit pauzeprogramma en de nog steeds aanwezige gesprekspartners vliegen ook twee uur voorbij en het is weer tijd om in de rij te gaan staan voor het volgende optreden. Na twee Duitse artiesten nu de eerste binnenlandse show: Martin Peters en Rene de Bakker hebben allebei al verschillende solo-albums uitgebracht, maar wanneer ze samen als 'Beyond Berlin' spelen, gebeurt er - zoals Ron het in zijn inleiding verwoordt - iets 'magisch' dat moeilijk in woorden te vatten is. Dus laten we deze twee klanktovenaars gewoon hun show beginnen. De opgebouwde apparatuur is in ieder geval al mooi om te zien. Een opmerkelijk verschil met bijv. het setup van Bernd-Michael Land. De 'modulaire' apparatuur ziet er meer 'oldschool' uit, weinig knipperende lampjes, maar meer draaiknoppen en handmatige bediening, zoals het in de jaren 70 was.

Rene en Martin maken echter al na enkele minuten duidelijk dat de naam 'Beyond Berlin' serieus bedoeld is. De start is nog klassiek met pads en Mellotron-sequenties, andere elementen worden voorzichtig toegevoegd, en een ingetogen sequentie brengt tempo in het openingsnummer. Maar dan komt de verrassende wending: de klanken worden emotioneel en dramatisch, het zou nu ook de soundtrack van een film kunnen zijn. En enkele minuten later verandert de sfeer opnieuw: Martin en Rene halen de dramatiek eruit en het resultaat zou je kunnen omschrijven als 'kamermuziek in de stijl van de Berlijnse School'. Ik heb al lang niet meer iets gehoord dat de Berlijnse School op zo'n naadloze manier combineert met modernere elementen.

Dit pad wordt door het Nederlandse duo voortgezet in de overige tracks: soms is de sfeer donker en dreigend, soms iets helderder, en dan weer meer melancholiek. Waar ze aan het begin enigszins statisch op het podium stonden en leken alsof ze de muziek eerder aan het bewaken waren dan aan het spelen, vervaagt deze indruk met de solo's die nu geïmproviseerd worden over de basissounds. Uiteindelijk blijft de indruk van een spannende en gevarieerde set, die een voorbeeld is van hoe je 'beyond' de Berlijnse School kunt gaan zonder deze te verraden. En het is vanzelfsprekend dat Rene en Martin worden aangemoedigd om een toegift te geven. Alsof ze willen bewijzen dat er echt live wordt gespeeld: de eerste poging mislukt, een korte 'sorry', we beginnen opnieuw. Bij de tweede poging verloopt alles goed, en de improvisaties hebben nog meer gewicht en warmte - de perfecte afsluiting!

eday2023act4_2.jpg

Trotz der Zugabe ist Rons Zeitplan nicht aus den Fugen geraten. So hat er vor dem letzten Konzert noch ein wenig Zeit, allen Beteiligten für den Einsatz zu danken. Ein ganz besonderer Dank mit Umarmung geht an Stephan Whitlan, der nicht nur Musiker, sondern auch Rons 'Lieblings-Roadie' zu sein scheint. Er ist dafür extra über den Kanal nach Eindhoven gekommen, obwohl er heute überhaupt nicht gespielt hat!

Viel abzubauen hatte Stephan in der kurzen Pause übrigens nicht: Beyond Berlin's Set steht noch auf der Bühne, mit Ausnahme des hoch aufragenden modularen Systems. Es wäre dem Projektor und der Leinwand im Weg gewesen. Was mir erst jetzt bewusst wird: Alle bisherigen Acts des Tages sind ohne Visuals ausgekommen. Ich habe auch keine vermisst, die Musik alleine war in der Lage, die Botschaft zu überbringen. Erik Wøllo, der den krönenden Abschluss dieses Tages liefern wird, möchte jetzt aber nicht nur den Ohren, sondern auch den Augen etwas anbieten.

Die Visuals bleiben aber abstrakt genug, dass man sich zu Eriks Musik sein eigenes 'Kopfkino' machen kann. Als wollte er beweisen, dass er den Preis für das beste Ambient-Album zu Recht erhalten hat, spannt er mit seinen Sounds und der Gitarre ein weites und atmosphärisches Panorama auf: Gerade so, wie man sich das Land vorstellt, in dem Erik zu Hause ist. Frieren muss dabei aber niemand, denn gerade die live gespielte Gitarre bringt in die Landschaften die Wärme, die Eriks Musik so sympathisch macht.

Über das ganze Konzert habe ich angestrengt überlegt, woran mich die Form von Eriks Auftritt erinnert hat. Und als hätte er meine Frage erahnt, gibt er im Schlusstrack eine Antwort auf seine Weise: Eine Hommage an den im letzten Jahr verstorbenen Manuel Göttsching. Klar erkennbar hören wir hier 'Sunrain', aber dass es eben keine reine eins-zu-eins Kopie davon ist, macht diesen Tribute um so wertvoller. Mit dieser Überraschung ist es Erik gelungen, noch einmal ganz zum Schluss ein emotionales Highlight zu setzen. Und auch hier ist klar, dass der Versuch, einfach still und bescheiden von der Bühne zu verschwinden, nicht vom Publikum akzeptiert wird: Da geht doch noch etwas! Die Zugabe ist wieder eine Eigenkomposition von Erik, und ist deutlich rockiger und freier als die bisherigen Tracks. Fast scheint mir so, als hätte Erik sich von der Stimmung im Saal dazu anstiften lassen.

Dieses Finale des heutigen E-Day ist so gut, dass es auch Ron noch einmal auf die Bühne zieht - nicht nur um Erik zu umarmen, sondern einige allerletzte Worte ans Publikum zu richten: Kommt alle gut nach Hause, und wir sehen uns im Herbst wieder. Ein paar Acts sind gerüchteweise schon gebucht, und es wird aller Voraussicht nach wieder hier im CKE sein. Man muss natürlich immer vorsichtig mit Voraussagen sein - gerade wenn sie die Zukunft betreffen - aber es sieht im Moment so aus, als hätte Ron nach den Wirrungen und Irrungen um Corona, die Schließung von "De Enck" und das Intermezzo im Natlab jetzt eine auf Jahre hinaus stabile Heimstatt für E-Live und E-Day gefunden.

eday2023act4_1.jpg

Ondanks de toegift is Ron's schema niet in de war geraakt. Dus heeft hij voor het laatste concert nog wat tijd om alle betrokkenen te bedanken voor hun inzet. Een speciaal bedankje met een omhelzing gaat naar Stephan Whitlan, die niet alleen muzikant is, maar ook lijkt te fungeren als Ron's 'favoriete roadie'. Hij is speciaal overgekomen naar Eindhoven, ondanks dat hij vandaag helemaal niet heeft opgetreden!

Stephan had in de korte pauze trouwens niet veel te doen: Beyond Berlin's set staat nog op het podium, behalve het oprijzende modulaire systeem. Het zou in de weg gestaan hebben van de projector en het scherm. Wat me nu pas opvalt: alle vorige optredens van de dag hebben het zonder visuals gedaan. Ik heb ze ook niet gemist, de muziek op zich was in staat om de boodschap over te brengen. Erik Wøllo, die de kroon op deze dag zal zetten, wil nu echter niet alleen iets aanbieden aan de oren, maar ook aan de ogen.

De visuals blijven echter abstract genoeg zodat je je eigen 'film' kunt maken bij Eriks muziek. Alsof hij wil bewijzen dat hij terecht de prijs heeft gekregen voor het beste ambientalbum, creëert hij met zijn geluiden en gitaar een breed en sfeervol panorama: precies zoals je je het land voorstelt waar Erik thuis is. Niemand hoeft het daarbij koud te hebben, want juist de live gespeelde gitaar brengt de warmte in de landschappen die Eriks muziek zo sympathiek maakt.

Gedurende het hele concert heb ik intens nagedacht over wat me deed denken aan de vorm van Erik's optreden. En alsof hij mijn vraag aanvoelde, geeft hij in de laatste track op zijn eigen manier antwoord: een eerbetoon aan de vorig jaar overleden Manuel Göttsching. We horen duidelijk 'Sunrain' hier, maar het feit dat het geen pure kopie ervan is, maakt deze tribute des te waardevoller. Met deze verrassing slaagt Erik erin om op het allerlaatste moment nog een emotioneel hoogtepunt neer te zetten. En ook hier is het duidelijk dat het publiek niet accepteert dat hij simpelweg stil en bescheiden van het podium verdwijnt: er is nog meer te beleven! De toegift is opnieuw een eigen compositie van Erik, en is duidelijk rockiger en vrijer dan de voorgaande tracks. Het lijkt bijna alsof Erik zich heeft laten beïnvloeden door de sfeer in de zaal.

Deze finale van E-Day van vandaag is zo goed dat het Ron opnieuw het podium op trekt - niet alleen om Erik te omhelzen, maar ook om nog enkele laatste woorden tot het publiek te richten: Ga allemaal veilig naar huis en we zien elkaar weer in de herfst. Er zijn al geruchten dat een paar acts geboekt zijn en hoogstwaarschijnlijk zal het opnieuw hier in het CKE plaatsvinden. Men moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn met voorspellingen - vooral als ze de toekomst betreffen - maar op dit moment lijkt het erop dat Ron na de verwarring en strubbelingen rondom corona, de sluiting van "De Enck" en de tussenstop in het Natlab nu een stabiele thuisbasis heeft gevonden voor E-Live en E-Day, voor de komende jaren.

50DSCF0005.jpg

Beim Herausgehen verabschiede ich mich nicht nur von den Bekannten, die noch da sind, es ist auch noch Zeit für die eine oder andere Begrüßung an diejenigen, mit denen ich in den letzten Stunden keine Zeit gefunden habe, zu sprechen. Und es wird sicher auch den einen oder anderen guten Bekannten gegeben haben, mit dem ich dieses Mal kein Wort gewechselt habe. Dafür bitte ich an dieser Stelle ausdrücklich um Verzeihung, und ich werde das bei nächster Gelegenheit nachholen - spätestens im Herbst, wenn Ron Boots zu E-Live 2023 im CKE in Eindhoven einlädt. Eine EM-Szene ohne diese beiden festen Termine im Jahr ist einfach völlig unvorstellbar.

60DSCF0006.jpg

Bij het naar buiten gaan neem ik niet alleen afscheid van de bekenden die er nog zijn, er is ook nog tijd voor een begroeting aan degenen met wie ik de afgelopen uren geen tijd heb gehad om te praten. En ik ben er zeker van dat er ook goede bekenden zijn geweest waarmee ik dit keer geen woord heb gewisseld. Daarvoor vraag ik op dit punt uitdrukkelijk om vergeving en ik zal dit bij de volgende gelegenheid goedmaken - uiterlijk in het najaar als Ron Boots E-Live 2023 in het CKE in Eindhoven weer organiseert. Een EM-scene zonder deze twee vaste afspraken in het jaar is gewoonweg onvoorstelbaar.

Zurück zum Seitenanfang                         Zurück zur Übersicht