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Festivalbericht Dutch Electronic Masters Music Festival 2023

DEM_festival2_titel.jpgFestivalbericht
Dutch Electronic Masters Music Festival 2023

Datum: 26-08-2023

Stichting 't Tejaterke
Max de Bossustraat 1
5684 CG  Best

Quellangaben:

Originaltext in Deutsch: Alfred Arnold, geschrieben für empulsiv

Niederländische Übersetzung: Harald Gramberg
Fotos: Alfred Arnold
YouTube-Video: Rudi Melchert

flagge-deutschland.gif Eine wenig erfreuliche Entwicklung der letzten Jahre ist, dass einige langjährige und regelmäßige Festivals eingestellt worden sind: Cosmic Nights, B-Wave, E-Scape... Die Gründe dafür sind natürlich vielfältig
und berechtigt: Zuschauerschwund, man wird älter und "schafft" es selber
nicht mehr, oder die deutlich gestiegenen Kosten machen eine Durchführung wirtschaftlich unmöglich. Bedauerlich ist so ein Ende nichtsdestotrotz.

31zMynKvHsL.jpg Een minder prettige ontwikkeling de afgelopen jaren is dat een aantal al lang bestaande en reguliere festivals zijn stopgezet: Cosmic Nights, B-Wave, E-Scape... De redenen hiervoor zijn uiteraard divers en gerechtvaardigd. Het aantal toeschouwers neemt af, mensen worden ouder en kunnen het niet meer zelf ‘beheren’, of de aanzienlijk gestegen kosten maken het economisch onmogelijk om het vast te houden. Toch is een dergelijk einde betreurenswaardig.

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Umso erfreulicher ist es, wenn es im Jahreskalender des EM-Fans auch mal einen 'Neuzugang' gibt: Im letzten Jahr hatte sich ein Team um Harald Gramberg und Gerrit "Adeptus Mechanicus" Vos zusammen gefunden, um die Sampler-Serie 'Dutch Electronic Masters' um ein gleichnamiges Festival zu erweitern. Der Ansatz war bewusst 'Low-Budget': Eine preiswerte Location, um das Risiko niedrig zu halten, und ein niedrig angesetzter Eintritt, so dass auch ein im Vorverkauf erworbenes und dann doch nicht ausgenutztes Ticket keinen allzu großen Verlust darstellt. 2022 ging dieses Konzept auf: Mehr als 70 Besucher waren für den "ersten Wurf" eine sehr respektable Zahl.

Wie bei jedem anderen Projekt war auch hier die zweite Auflage der Test, ob der Erstling ein einmaliger Erfolg war oder nicht. Nach einiger Suche war die erste Voraussetzung für den Erfolg gegeben: Auf Tipp und Vermittlung von Ron Boots konnte das "'t Tejaterke" in Best als Location gebucht werden. Das Tejaterke - klingelt da etwas? Aber sicher, das ist quasi bei Ron 'um die Ecke', und er hat es selber schon einige Male für kleinere Events gebucht. Und wenn ein unzweifelhafter Meister der elektronischen Musik seine Instrumente quasi mit dem Handkarren herbringen kann, dann steht auch schon der erste Act fest. Die Elektronische Maschine konnte für diesem Samstag gebucht werden und ist immer für einen Auftritt gut, der in Erinnerung bleibt. Dann nehme man noch zwei neue und noch nicht so bekannte Künstler hinzu, die hier eine Gelegenheit bekommen, ihre Musik einem größeren Publikum zu präsentieren, und das 'Dutch Electronic Masters 2023' ist unter Dach und Fach!

Das Tejaterke ist inmitten eines Wohngebiets gelegen, in dessen Straßen man sich schon einmal verfahren kann, wenn man kein Navi hat und zum ersten Mal hierhin kommt. Vor dem Gebäude selber gibt es nur eine Handvoll Parkplätze, man hätte also sehr früh kommen müssen, um einen von denen zu ergattern. Als ich etwa um 13 Uhr in die Max van Bossumstraat einbiege (das Tejaterke hat die Hausnummer 1), sind die bereits alle alle belegt. Das ist aber kein Problem, an den umliegenden Straßen sind noch genügend (kostenfreie) Parkbuchten frei.

Gleich am Eingang treffe ich Harald, und er ist so hilfsbereit, beim Abholen des vorbestellten Tickets ein wenig zu dolmetschen. Auch nach 30 Jahren in unmittelbarer Nähe zur holländischen Grenze sind meine Kenntnisse der holländischen Sprache immer noch rudimentär. Falls jemand einen Tipp für einen guten Online-Kurs hat...

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Des te mooier is het als er een ‘nieuwe toevoeging’ is aan de jaarkalender van de EM-fan. Vorig jaar kwam een ​​team onder leiding van Harald Gramberg en Gerrit "Adeptus Mechanicus" Vos samen om de compilatieserie 'Dutch Electronic Masters' uit te breiden tot een gelijknamig festival. De aanpak was bewust 'low budget'. Een goedkope locatie om het risico laag te houden en een lage toegangsprijs, zodat zelfs een vooraf gekocht en vervolgens niet gebruikt kaartje niet al te veel verlies betekent. In 2022 werkte dit concept: ruim 70 bezoekers waren voor de eerste keer een erg respectabel aantal.

Net als bij elk ander project was de tweede editie de test of de eerste een eenmalig succes was of niet. Na enig zoeken was aan de eerste voorwaarde voor succes voldaan: dankzij een tip en bemiddeling van Ron Boots kon ‘’t Tejaterke’ in Best als locatie geboekt worden. Het Tejaterke - doet dat een belletje rinkelen? Maar ja, het is net om de hoek bij Ron, en hij heeft het zelf een paar keer geboekt voor kleinere evenementen. En als een onbetwiste meester van de elektronische muziek zijn instrumenten praktisch in een kruiwagen hierheen kan brengen, dan is één van de optredens al gegarandeerd. Elektronische Maschine kon voor die zaterdag ook worden geboekt en is altijd goed voor een optreden dat nog lang in herinnering zal blijven. Voeg daar dan nog twee nieuwe en nog niet bekende artiesten aan toe die de kans krijgen om hun muziek aan een groter publiek te presenteren, en het ‘Dutch Electronic Masters 2023’ is klaar en kan beginnen!

Het Tejaterke ligt midden in een woonwijk, waar je kunt verdwalen als je geen navigatie hebt en hier voor de eerste keer bent. Er zijn slechts een paar parkeerplaatsen voor het gebouw zelf, dus je had heel vroeg moeten komen om er een te bemachtigen. Als ik rond 13.00 uur de Max van Bossumstraat insla (het Tejaterke zit in gebouw nummer 1) zijn ze allemaal al bezet. Maar dat is geen probleem, want er zijn nog voldoende (gratis) parkeerplaatsen beschikbaar in de omliggende straten.

Ik ontmoet Harald direct bij de ingang en hij is behulpzaam genoeg om te vertalen bij het ophalen van het vooraf geboekte ticketje. Zelfs na 30 jaar dicht bij de Nederlandse grens is m'n kennis van de Nederlandse taal nog steeds rudimentair. Dus als iemand een tip heeft voor een goede online cursus...

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Der Saal ist noch nicht geöffnet, also führt der Weg ins daneben gelegene Café. Dort werden nicht nur Getränke und Snacks zu überraschend günstigen Preisen gereicht, das gesparte Geld kann man gleich an den
CD-Ständen umsetzen. Rons Groove-Label ist selbstredend vertreten, und bietet als Bonus jedem Besucher eine kostenlose CD zum Aussuchen an. Daneben betreiben Remy und Peter Dekker den Stand von Deserted Island Music. Das neue Album von Space Art auf Vinyl - gerne, eine Vinyl-Scheibe lege ich gerne abends mal auf, um den Musik- mit dem sinnlichen Genuss zu verbinden. Diverse ältere Alben der elektronischen Maschine - sie ist ja bereits seit Mitte der 90er aktiv - sind ebenfalls noch zu haben, und Harald hat ein paar Exemplare seines Albums 'Gravitation' auch noch gratis ausgelegt.


So ist mein Rucksack schon unerwartet gute gefüllt mit Tonträgern, als um viertel vor zwei der Saal geöffnet wird. Was ungewöhnlich ist:
Die Karten sind Platzkarten, ein Anweiser zeigt den Weg zu dem Platz, der auf dem Ticket steht. Am Ende wird die Tribüne etwa zur Hälfte gefüllt sein.

Da ist also noch etwas 'Luft nach oben', aber Harald ist nicht unzufrieden - es deckt wohl die Unkosten, entspricht in etwa dem Vorjahr, und vom Veranstalten von Konzerten müssen wir (zum Glück) nicht leben.


Auf anderen Festivals ist es nicht unüblich, als Opener nicht direkt einen der vermeintlichen 'Kracher' auftreten zu lassen. Nicht so heute in Best:
Mit der Elektronischen Maschine geht es direkt in die vollen. Bei diesem Quartett besteht der Auftritt nicht nur aus der Musik selber, sondern auch einer fein choreographierten Bühnenshow. Und bei der wiederum spielt jedes Mitglied seine eigene Rolle. Zum letzten Mal hatte ich diese Show im Herbst 2022 in Eindhoven gesehen. Schon der Aufbau macht deutlich, dass diese Show nicht statisch ist, sondern kontinuierlich weiter entwickelt wird: Die beiden Drumsets stehen erhoben auf Podesten und nicht mehr einfach in einer Reihe mit den Keyboard-Plätzen. Das lässt das ganze Bühnebild deutlich räumlicher und mächtiger wirken.

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De zaal is nog niet open, dus het pad leidt naar het café ernaast. Niet alleen worden daar drankjes en snacks geserveerd tegen verrassend betaalbare prijzen, en het geld dat je bespaart kun je wel gebruiken bij de cd-stands. Ron's Groove-label is uiteraard vertegenwoordigd en biedt iedere bezoeker als bonus een gratis cd aan om uit te kiezen. Direct ernaast verzorgen Remy en Peter Dekker de stand van Deserted Island Music. Het nieuwe album van Space Art op vinyl... natuurlijk, want ik draai 's avonds graag een grammofoonplaat om muzikaal genot met sensueel genot te combineren. Ook zijn er nog diverse oudere albums van Elektronische Maschine - actief sinds midden jaren 90 - verkrijgbaar, en Harald bood gratis een paar exemplaren van zijn succesvolle album 'Gravitation' aan.

Dus mijn rugzak zit al onverwacht vol met muziek toen de zaal om kwart voor twee opengaat. Wat is ongebruikelijk: de kaartjes zijn zitplaatskaarten en een medewerker wijst de weg naar de zitplaats die op het kaartje staat. Aan het einde zal de toeschouwerstribune ongeveer halfvol zijn. Er is dus nog wel wat ruimte voor verbetering, maar Harald is niet ontevreden: het dekt in ieder geval de kosten, het bezoekersaantal is ongeveer hetzelfde als vorig jaar, en we hoeven (gelukkig) niet te leven van het organiseren van concerten.

Op andere festivals is het ongebruikelijk dat één van de headliners meteen als opener verschijnt. Vandaag niet zo in Best, want met Elektronische Maschine gaat het meteen voluit. Bij dit kwartet bestaat het optreden niet alleen uit de muziek zelf, maar ook uit een fijn gechoreografeerde podiumshow. En daarin speelt elk lid zijn eigen rol. De laatste keer dat ik hun show zag was in het najaar van 2022 in Eindhoven. Alleen al de toneelstructuur maakt duidelijk dat deze show niet statisch is, maar voortdurend in ontwikkeling is. De twee drumstellen staan nu ​​op sokkels en ​​niet langer simpelweg in een rij met de keyboardstandaards. Hierdoor oogt het hele podium een ​​stuk ruimtelijker en krachtiger.

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Aber nicht nur an der "Fassade" wurde gefeilt: Schon beim ersten Titel sieht man, dass auch die Akteure ihre Rollen weiter entwickeln. Richard de Boer, Komponist und quasi 'Bandleader', ist bei früheren Auftritten mit seinen Vokal-Parts eher im Hintergrund geblieben. Jetzt tritt er mit ihnen über weite Strecken in den Vordergrund, und tut es auf seine Weise Michael gleich, dessen Expressivität manchmal schon 'Kinski-Qualitäten' ist. Bei einigen Titeln agieren Michael und Richard so ähnlich wie Sonja und Wilco, wenn sie sich an den Drums gegenseitig hochschaukeln.

Aber es ist bei der Elektronischen Maschine nicht nur Show, auch die Musik hat Substanz. Das niederländische Quartett gehört zu den Bands, die sich beim Entwickeln neuer Titel Zeit nehmen. Ein neues Album soll irgendwann am Jahresende erscheinen, ein paar bisher nicht auf CD veröffentlichte Tracks werden aber bereits live getestet. Die bringen Abwechslung in die Playlist: Der klassische 'Elektronische-Maschine-Sound', der mit Anleihen bei einer bekannten Düsseldorfer Band begann, wird von einer rein rockigen Nummer unterbrochen, und ein 'Intermezzo' verzichtet zur Abwechslung auch einmal ganz auf Rhythmen.

So eine Verschnaufpause können die Vier sicher gebrauchen, denn die bewährten (und sicher schweißtreibenden) Titel wie 'Tanzen mit Computer' und das 'Roboter-Ballett' dürfen nicht fehlen. Und dass die Elektronische Maschine nicht ohne eine Zugabe von der Bühne gelassen wird, versteht sich natürlich auch von selbst. 'Electro Feelings' ist ein weiterer Klassiker, der nicht so schnell von neueren Titeln aus der Set-List verdrängt werden dürfte.

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Maar niet alleen de ‘gevel’ werd verfijnd: vanaf de eerste titel zie je dat ook de acteurs hun rollen steeds verder ontwikkelen. Richard de Boer, componist en om het zo maar te zeggen 'bandleider' bleef bij eerdere optredens met zijn zangpartijen op de achtergrond. Nu treedt hij met hen over lange stukken op de voorgrond en imiteert op zijn eigen manier Michael, wiens zeggingskracht soms al 'Kinski-kwaliteiten' is. Op sommige nummers gedragen Michael en Richard zich hetzelfde als Sonja en Wilco als ze elkaar op de drums wiegen.

Maar Elektronische Maschine is niet alleen voor de show, want hun muziek heeft ook inhoud. Het Nederlandse kwartet is een van die bands die de tijd neemt bij het ontwikkelen van nieuwe titels. Het is de bedoeling dat er ergens eind dit jaar een nieuw album uitkomt. Een aantal tracks die tot nu toe niet op cd zijn verschenen, worden live al getest. Ze zorgen voor afwisseling in de playlist: de klassieke 'Elektronische Maschine Sound', die begon met ontleningen aan een bekende band uit Düsseldorf, wordt onderbroken door een puur rocknummer, en ook een 'Intermezzo' laat voor de afwisseling ritmes helemaal achterwege.

Zo'n pauze kunnen het viertal zeker wel gebruiken, want de beproefde (en zeker zweterige) titels als 'Tanzen mit Computer' en 'Roboter Ballett' mogen niet ontbreken. En het spreekt voor zich dat Elektronische Maschine niet zonder toegift van het podium zal verdwijnen: 'Electro Feelings' is wederom een ​​klassieker die niet zo snel van de setlist verdrongen mag worden door nieuwere titels.

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Der Plan, die Elektronische Maschine direkt an den Anfang zu stellen, hat funktioniert. Jetzt sind wir alle im Festival 'drin' und bereit für die weiteren Acts des Tages. Obwohl der Aufbau des folgenden Acts bereits im Hintergrund bereit steht, kündigt Gerrit eine Pause von einer Stunde an. Das ist auch sinnvoll, denn so kann der Abbau in aller Ruhe erfolgen. Erfahrungen von anderen Festivals haben gezeigt, dass zu knapp bemessene Umbaupausen zu Zeitdruck, technischen Problemen und im Gegenteil zu Verzögerungen führen können.  Daher lieber alles in Ruhe angehen!

Langweilig wird es uns nicht werden, denn wie eingangs erwähnt ist der Besuch so gut, dass Gesprächspartner und -themen im Überfluss vorhanden sind. Und das gute Wetter lädt dabei zu einem kleinen Runde um das Tejaterke ein.

Egal ob man die Zeit draußen oder drinnen verbracht hat, die Stunde ist schneller vergangen als man glauben mag. Wieder im Saal, sehen wir eine sehr aufgeräumte Bühne: Rons Setup steht bereits, ist aber noch nicht verkabelt.  Die Blicke richten sich für den Moment auf den rechten Rand, wo Simona Dellamorte sich bereit macht. Sie tritt unter dem Namen 'Feralia Planitia' auf und ist sicher noch nicht so vielen in unserer kleinen EM-Szene bekannt. In Italien geboren, lebt sie schon seit einigen Jahren in den Niederlanden und darf deshalb auf einen 'Dutch Electronic Masters' spielen. Ihr erstes Album ist bei 'Deserted Island Music' erschienen, und auch ansonsten hat Remy Stroomer sich darum verdient gemacht, ihre Karriere zu fördern. Gerrit beschreibt sie in seiner Einführung als 'Powerhouse', die im Techno- und Industrial-Bereich unterwegs ist.

So eine Ankündigung lässt den eingefleischten Fan traditioneller EM und Berliner Schule natürlich befürchten, dass ihn die Beats nach wenigen Minuten aus dem Saal treiben werden. Und in der Tat, was Simonetta in der folgenden knappen Stunde präsentiert, das bringt schon einigen frischen Wind ins Tejaterke: Lange, Rhythmus-betonte Mixes, die ohne Frage in der Lage wären, einen modernen Tanzschuppen anzutreiben - Sie ist eben auch als DJ unterwegs. Gegen die einsetzende Nachmittags-Müdigkeit (doch ein Würstchen im Teig zu viel?) ist das jedenfalls das ideale Gegenmittel. Und aufgemerkt: Wenn man genauer hinhört, dann merkt man, dass dies keine stupide 'Maschinenmusik' sind. Es wird variiert, es wird verändert, und Sprachsamples kommen live hinzu. So wird der zweite Act des Tages zu einer spannenden Reise durch moderne elektronische Klangwelten. Und falls die Ohren dabei irgendwann 'außer Atem' kommen: Im letzten Drittel fährt Simonetta das Tempo ein wenig herunter.

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Het plan om Elektronische Maschine in het begin te zetten, werkte. Nu zijn we helemaal 'in' op het festival en klaar voor de andere acts van de dag. Hoewel de opbouw van de volgende act op de achtergrond al klaar ligt, kondigt Gerrit een pauze van een uur aan. Dat is ook logisch, omdat de demontage dan in alle rust kan plaatsvinden. Uit ervaringen van andere festivals is gebleken dat een te korte omstelpauze kan leiden tot tijdsdruk, technische problemen en juist tot vertragingen. Het is dus beter om het rustig aan te doen!

We zullen ons niet vervelen want, zoals in het begin al gezegd, het bezoek is zo goed dat er genoeg mensen en onderwerpen zijn om over te praten. En het mooie weer nodigt uit tot een kleine wandeling rond het Tejaterke.

Ongeacht of je de tijd buiten of binnen doorbracht, het uur ging sneller voorbij dan je zou denken. Terug in de zaal zien we een heel netjes podium: de opstelling van Ron staat er al, maar nog niet aangesloten. Voorlopig zijn de ogen gericht op de rechterkant, waar Simona Dellamorte zich klaarmaakt. Ze treedt op onder de naam 'Feralia Planitia' en is bij velen in onze kleine EM-scene zeker nog niet zo bekend. Ze is geboren in Italië, woont al enkele jaren in Nederland en mag daarom meedoen op een ‘Dutch Electronic Masters’. Haar eerste album werd uitgebracht door 'Deserted Island Music', en Remy Stroomer heeft ook uitstekend werk verricht in het promoten van haar carrière.

In zijn inleiding omschrijft Gerrit ze als een ‘powerhouse’ die opereert op het genregebied van Techno en Industrial. Een dergelijke aankondiging doet fans van traditionele EM en de Berlijnse School uiteraard vrezen dat de beats hen na een paar minuten uit de zaal zullen verdrijven. En wat Simonetta het volgende uur presenteert, zorgt idd voor een frisse wind in het Tejaterke: lange, ritmegerichte mixen die ongetwijfeld een moderne dansclub zouden kunnen aandrijven - ze is maar ook onderweg als DJ. Dit is in ieder geval het ideale tegengif tegen de middagmoeheid die zich aandient (een worstje in het deeg te veel?). En let op: als je goed luistert, merk je dat dit geen 'domme machinemuziek' is. Het is gevarieerd, het is veranderd en stemvoorbeelden worden live toegevoegd. Zo wordt het tweede optreden van de dag een spannende reis door moderne elektronische klankwerelden. En als je oren op een gegeven moment ‘buiten adem’ raken: Simonetta vertraagt ​​het tempo in het laatste terts nog wat.

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Das Ende ist eher abrupt: Ein fast schon entschuldigendes 'Das wars'. Mit bisher einer Veröffentlichung ist die Menge an Material eben noch nicht so groß, aber ich bin sicher, das erste Album wird nicht das letzte gewesen sein. Interesse ist im Publikum jedenfalls geweckt worden: Auch längere Zeit nach dem Auftritt ist Simonettas Tisch immer noch von Neugierigen umringt.

Die müssen aber irgendwann auch den Saal verlassen, denn in der folgenden, 90 Minuten langen Pause möchte Ron Boots in Ruhe seinen Soundcheck vornehmen. Wobei 'in Ruhe' nur auf das Alleinsein bezogen ist - gegen Ende der Pause dringen nämlich deutlich vernehmliche Klänge aus dem Saal, obwohl die Türen noch verschlossen sind. Er lässt sich mit den Proben Zeit: Etwa eine Viertelstunde später, als der Zeitplan das vorgesehen hat, dürfen wir wieder unsere Plätze im großen Saal des Tejaterke einnehmen. Auch hier macht Gerrit - wie alle anderen Organisatoren übrigens in einem schicken Hemd im Space-Look - nicht allzu viele Worte: Es soll ein Set in Stil von Klaus Schulze werden. Dessen musikalisches Erbe hat Ron im letzten Jahr schon zusammen mit Rob Papen geehrt, und dafür haben die beiden im Frühjahr auch einen Schallwelle-Preis eingeheimst. Nun dürfen wir also gespannt sein, was Ron solo aus dem Thema macht:

Als erstes die Atmosphäre: Es wird sehr dunkel im Saal. Auf eine weiße Grund-Beleuchtung verzichtet das Bühnentechniker-Team vom Tejaterke dieses Mal. Dessen  Arbeit möchte ich an dieser Stelle einmal lobend erwähnen - fehlerfrei und wenig auffällig in positiven Sinne. Während Rons Auftritt konzentrieren sie sich darauf, die Klänge mit farbigen Akzenten zu unterstreichen. Es liegt am Geschick des Fotografierenden, einen günstigen Moment für einen Schnappschuss abzupassen.

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Het einde is nogal abrupt: een bijna verontschuldigend 'Dat was het'. Met één release tot nu toe is de hoeveelheid materiaal niet zo groot, maar ik weet zeker dat het eerste album niet het laatste zal zijn. De interesse bij het publiek is in ieder geval gewekt: ook lang na haar optreden staat Simonetta's tafel nog steeds omringd door nieuwsgierige mensen.

Maar op een gegeven moment moeten ze de zaal verlaten, omdat Ron Boots in de daaropvolgende pauze van anderhalf uur in alle rust zijn soundcheck wil doen. Waarbij 'in alle rust' alleen maar verwijst naar zijn alleen zijn, want tegen het einde van de pauze komen er duidelijk hoorbare geluiden uit de zaal, ook al zijn de deuren nog op slot. Hij neemt de tijd voor de repetities: zo'n kwartiertje later dan het schema toelaat, kunnen we weer plaatsnemen in de grote zaal van het Tejaterke. Ook hier zegt Gerrit - net als alle andere organisatoren, in een chic space-look shirt - niet al te veel woorden: het zou een optreden moeten zijn in de stijl van Klaus Schulze. De muzikale nalatenschap van Klaus Schulze werd vorig jaar al geëerd door Ron Boots en Rob Papen, en hiervoor wonnen de twee in het voorjaar ook nog eens een Schallwelle-prijs. Nu kunnen we benieuwd zijn wat Ron solo met dit onderwerp doet:

Allereerst de sfeer: het wordt erg donker in de zaal. Deze keer heeft het team van Tejaterke besloten geen witte basisverlichting te gebruiken. Op dit punt moet ik hun werk prijzen: foutloos en in positieve zin niet bijzonder opvallend. Tijdens Rons optreden concentreren ze zich op het onderstrepen van de geluiden met kleurrijke accenten. Het is aan de vaardigheid van de fotograaf om het juiste moment te vinden om een ​​momentopname te maken.

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Der Einstiegs-Track erinnert mich ein wenig an die 'Mirage', aber nur was dessen Strukturen angeht. Der Sound dagegen ist Boots-typisch: keine elektronische Winterlandschaft, sondern ein volles und dichtes Klangbild, das alle Frequenzbereiche abdeckt. Die im ersten Teil angelegten Linien ordnen und entwirren sich nach und nach im zweiten Titel, so dass Chöre und ein langsamer Beat eine Chance haben, durchzudringen. Ron gelingt das Kunststück, diese Metamorphose ohne harte Schnitte oder Abbrüche durchzuführen, und das dichte Klangbild über die ganze Zeit aufrecht zu erhalten.

Das gleiche gilt für den vierten Teil, in dem er die von seinem eigenen Stil bekannte Dramatik hinzufügt. Keine Frage, hier ist ein ganz Großer der EM-Szene am Werk, und der hat auch noch einen ganz besonders guten Tag erwischt: In einer knappen Stunde hat er uns quasi seine eigene Musik-Geschichte erzählt, von seinen Vorbildern bis zu seinem ganz eigenen, daraus resultierenden Weg. Alleine dieser Auftritt wäre schon den Weg nach Best wert gewesen und ich bin sicher, dass das genannte Vorbild mit Wohlgefallen hören würde, wie man auf seinem Werk aufsetzt. Denn auch Klaus Schulze wollte sich nie wiederholen und immer Neues ausprobieren und entdecken.

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Het openingsnummer doet me een beetje denken aan 'Mirage', maar alleen qua structuur. Het geluid is daarentegen typisch Ron Boots: geen elektronisch winterlandschap, maar een vol en dicht geluid dat alle frequentiebereiken bestrijkt. De lijnen uit het eerste deel worden geleidelijk geordend en ontrafeld in het tweede nummer, waardoor koren en een langzame beat de kans krijgen om door te komen. Ron slaagt erin om deze metamorfose zonder harde bezuinigingen of onderbrekingen door te voeren en de hele tijd het dichte geluidsbeeld te behouden.

Hetzelfde geldt voor het vierde deel, waarin hij de uit zijn eigen stijl bekende drama toevoegt. Er is geen twijfel mogelijk, er is hier een echt geweldige muzikant uit de EM-scene aan het werk, en hij had ook een bijzonder goede dag. In iets minder dan een uur vertelde hij ons als het ware zijn eigen muziekverhaal, van zijn rolmodellen tot zijn eigen pad dat daaruit voortvloeide. Alleen al dit optreden zou de reis naar Best waard zijn geweest en ik ben er zeker van dat Klaus Schulze graag zou horen hoe zijn levenswerk daarop is gebaseerd, omdat hij zichzelf ook nooit wilde herhalen en altijd nieuwe dingen wilde uitproberen en ontdekken.

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Ron lässt es sich auch nicht nehmen, nach dieser Performance (die hoffentlich mitgeschnitten wurde) zum Mikrofon zu greifen: Grundlage dieses Sets sind zwei Tracks, die er zu Sampler-Alben beigesteuert hat. Das eine ist der aktuelle 'Dutch Electronics Masters' Sampler, ein beeindruckendes Werk mit über 60 Titeln von ebenso vielen (niederländischen) Musikern. Das zweite ist ein Tribute-Sampler zu Ehren des im letzten Jahr verstorbenen Mark Shreeve. Alle mit letzterem Album erzielten Einnahmen kommen übrigens der Krebsforschung zugute. Wer bei diesen beiden Veröffentlichungen noch nicht zugegriffen hat, dem sein ein Besuch auf Bandcamp wärmstens ans Herz gelegt.

Gerrit und Harald bleiben sich treu: Bis zum letzten Act ist wieder eine längere Pause und als die vorbei ist, erleben wir wieder eine komplett umgebaute Bühne. In der Mitte steht ein schlichter Tisch mit den Instrumenten, ähnlich wie bei Feralia Planitia, links und rechts davon dienen zwei Pulte als Plakatständer, um das Logo des letzten Acts zu präsentieren: The People's Republic of Europe, oder kurz TPROE.

TPROE ist ein Ein-Mann-Projekt von Pieter Winkelaar, und er betreibt es bereits seit 23 Jahren. Stilistisch folgt er dabei Industrial und
Dark Ambient, und letzteres soll auch der Schwerpunkt des heutigen Auftritts sein. So erleben wir ein absolutes Kontrastprogramm zum vorigen Auftritt: Konnte man in Rons Klangbild quasi baden und sich verlieren, so ist das hier Ambient in der minimalistischsten Form:

Ein gleichmäßiger, sich gar nicht oder nur unmerklich verändernder Sound bildet die Basis, und darauf werden einzelne Sounds gestreut, die beim Hörer eine Assoziation erzeugen sollen. Mal liefern Geprassel und Regen den Eindruck direkt in der Natur, vielleicht in einem Urwald zustehen. Dann wieder sind da Wortfetzen und Geräusch von laufenden Maschinen - meine Gedanken gehen in Richtung von Andrei Tarkovskys Film 'Stalker', wo man sich durch eine verbotene Zone bewegt und ständig verstecken muss.

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Ron laat de kans niet liggen om na dit optreden (dat hopelijk is opgenomen) de microfoon te pakken, want deze set is gebaseerd op twee nummers die hij heeft bijgedragen aan compilaties. Eén daarvan is de huidige Dutch Electronic Masters IV, een indrukwekkend werk met ruim 60 nummers van evenveel muzikanten uit Nederland. De tweede is een eerbetoon aan Mark Shreeve die vorig jaar overleed. Overigens komen alle inkomsten uit laatstgenoemde album ten goede aan het kankeronderzoek. Als je deze twee releases nog niet hebt beluisterd, raden we je ten zeerste aan om Bandcamp te bezoeken.

Gerrit en Harald blijven elkaar trouw want er is weer een lange pauze tot het laatste optreden. Na deze pauze beleven we weer een compleet herbouwd podium. In het midden staat een eenvoudige tafel met de instrumenten, vergelijkbaar met Feralia Planitia. Links en rechts ervan dienen twee platforms als posterstandaards om het logo van het laatste optreden te presenteren: The People's Republic of Europe, of kortweg TPROE.

TPROE is een eenmansproject van Pieter Winkelaar en bestaat al 23 jaar. Stilistisch volgt hij Industrial en Dark Ambient, en dat laatste zou ook de focus moeten zijn van de voorstelling van vanavond. We ervaren dus een absoluut contrast met het vorige optreden. Als je zou kunnen baden in Ron's geluid en jezelf zou kunnen verliezen, dan is dit Ambient in de meest minimalistische vorm. Een consistent geluid dat niet of slechts onmerkbaar verandert, vormt de basis, en individuele geluiden worden daar overheen verspreid om een ​​associatie bij de luisteraar te creëren. Soms geven het gekletter en de regen de indruk dat je in de natuur bent, misschien in een jungle. Dan zijn er weer fragmenten van woorden en het geluid van draaiende machines. Mijn gedachten gaan uit naar de film 'Stalker' van Andrei Tarkovsky, waarin je je door een verboden zone beweegt en je voortdurend moet verstoppen.

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In diese eher kalten Bilder streut Pieter gelegentlich auch ein paar Passagen ein, die zumindest ein wenig Wärme andeuten - sei es ein fremdländischer Gesang oder eine monoton arbeitende Maschine, deren Sound man als Sequenz verstehen könnte. Ab und zu wird wenigstens eine schmale Brücke zur klassischen EM gebaut. Ganz zum Schluss, im letzten Track wird es wieder eine Nummer dunkler. So könnte man diesen ganzen Auftritt als eine Lektion verstehen, dass immer da, wo Dunkelheit ist, auch irgendwo wieder ein Licht ist: Das eine kann nicht ohne das andere existieren.

In diese Atmosphäre hinein spricht Gerrit die letzten Worte des Abends: Er bedankt sich bei Pieter, und natürlich auch den anderen Musikern dieses Tages, für ihre Leistungen auf der Bühne, bei den Zuschauern fürs zahlreiche Erscheinen, und - last but not least - beim Team des Tejaterke, ohne das diese Veranstaltung auch nicht möglich gewesen wäre. Zum Erfolg hat natürlich auch das Konzept des 'Dutch Electronic Masters' beigetragen: Das Budget niedrig halten, dadurch günstige Tickets ermöglichen, und sich mit den Acts und deren Anzahl nicht übernehmen. Weniger ist eben manchmal mehr.

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In deze nogal koude beelden strooit Pieter af en toe enkele passages tussen die op zijn minst een beetje warmte suggereren - of het nu een buitenlandse zang is of een monotoon werkende machine waarvan de klank als een sequentie kan worden opgevat. Af en toe wordt er tenminste een smalle brug gebouwd naar de klassieke EM. Helemaal op het einde, in het laatste nummer, wordt het weer wat donkerder. Je zou deze hele voorstelling dus kunnen begrijpen als een les dat waar duisternis is, ook ergens licht is: het een kan niet bestaan ​​zonder het ander.

In deze sfeer spreekt Gerrit de laatste woorden van de avond. Hij wil Pieter, en uiteraard de andere muzikanten van die dag, bedanken voor hun optredens op het podium, de toeschouwers voor hun grote opkomst en - last but not least - het Tejaterke-team, zonder wie dit evenement niet mogelijk zou zijn geweest. Uiteraard heeft ook het concept van de ‘Dutch Electronic Masters’ bijgedragen aan het succes. Houd het budget laag, zodat goedkope tickets mogelijk zijn, en overdrijf niet met de acts en hun aantallen. Soms is minder meer.

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Dass diese Serie im kommenden Jahr eine Fortsetzung findet, davon dürfen wir im Moment ausgehen. Die Elektronische Maschine soll bereits gebucht sein. Ob es wieder in Best sein wird, oder in einem anderen Teil dieses Landes, das so reich ist an elektronischen Musikern, das ist noch offen. Wir werden es rechtzeitig erfahren und uns  dann wieder auf den Weg machen!

Op dit moment mogen we wel ervan uitgaan dat deze serie volgend jaar een vervolg krijgt. Elektronische Maschine zou al geboekt moeten zijn. Of dat weer in Best zal zijn of in een ander deel van dit land dat zo rijk is aan elektronische muzikanten is nog een open vraag. We komen er op tijd achter en zullen er zeker weer naartoe willen gaan!

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